دسته‌بندی نشده

فرق اسپرسو سینگل و دبل چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 4.3]

برای درک فرق اسپرسو سینگل و دبل اول از هر چیزی باید با روش درست کردن قهوه اسپرسو آشنا بشید تا بتونید به درک بهتری از فرق بین قهوه اسپرسو سینگل و قهوه اسپرسو دبل برسید.

قهوه ی اسپرسو یه نوشیدنی گرم هستش که از گرفتن عصاره ی قهوه توسط  فشار زیاد و عبور دادن جریان آب داغ از بین دونه های قهوه بدست میاد. برای درست کردن یک اسپرسو خوب و لذیذ شما نیاز به یه دستگاه اسپرسوسازبرقی یا قهوه ساز موکاپات یا موکا ( یا همون اسپرسوساز روگازی) دارید که هر دوتای این وسیله ها در تهیه اسپرسو با موکاپات یا در تهیه ی قهوه با اسپرسوساز برقی به کار میرن. طرز تهیه اسپرسو با دستگاه و موکاپات به این صورت هستش که آب داغ رو از بین دونه های قهوه ی فشرده شده عبور میدن. در آخر هم به اون عصاره که از این روش بدست میاد، اسپرسو میگن. یکی از بهترین روش ها برای خرید قهوه مناسب اسپرسو خرید اینترنتی قهوه اسپرسو است که ما در فروشگاه قهوه آرت کافی محصولات متنوعی رو برای شما فراهم کردیم.

روش تهیه کردن قهوه اسپرسو سینگل :

امروزه دیگه خواص قهوه اسپرسو بر کسی پوشیده نیست. بنابراین برای درک روش تهیه کردن قهوه اسپرسو به یک سری مواد و وسیله نیاز داریم که مواد و وسایل لازم برای آماده کردن اسپرسو سینگل رو در زیر برای شما آوردیم :

اول : آب  در حدود 30 میلی لیتر

دوم : پودر قهوه به صورت آسیاب شده به اندازه پرتافیلر دستگاه اسپرسوساز برقی یا محفظه ی مخصوص برای دستگاه موکاپات (این مقدار هم  برای اسپرسو سینگل حدود 7 گرم هستش.)

سوم : بعدی هم اینه که یک عدد فنجون کوچیک لازم داریم

نکته : با توجه به امکانی که شما دارید میتونید برای تهیه اسپرسو از موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز برقی استفاده کنید.

حالا برای شروع کردن فرایند تهیه ی قهوه اسپرسو سینگل در دستگاه اسپرسوساز می تونید طبق مراحلی که در زیر ذکر شده پیش برید :

اولین کاری که باید انجام بدید اینه که مخزن آب دستگاه رو پر کنید.

بعدش پودر قهوه رو در قسمت پرتافیلر اسپرسوساز می ریزید.

حالا باید پودر قهوه رو با تمپر فشرده کنید. بعدش پرتافیار رو در جای خودش قرار میدید و دستگاه رو روشن میکنید.

 حالا بعد از گذشتن مدت زمان استانداردی که دستگاه کار میکند شاهد خروج قهوه از دستگاه خواهید بود.

شما باید توجه داشته باشید که مدت زمان شات گیری برای اسپرسو سینگل حدوداً 25 ثانیه است.

6 نوشیدنی معروف بر پایه ی اسپرسو کدامند؟

نکته ی مهم :

باید به این مساله توجه کنید که در دستگاه موکاپات یا همون اسپرسوساز روگازی نحوه حرکت آب به صورت برعکس دستگاه اسپرسوساز برقی انجام میشه، به طوری که  مخزن آب که در قسمت پایین موکاپات جای داره و با داغ شدن به سمت بالا، جایی که محفظه ی پودر قهوه قرار داره، حرکت میکنه و از اونجا خارج میشه.

فرق اسپرسو سینگل و دبل  | آرت کافی

آموزش تهیه اسپرسو دبل :

سوالی که ممکنه برای شما پیش بیاد اینه که اسپرسو دبل چیست و فراتر از اون میخوایید بدونید فرق قهوه سینگل و دبل چیست که ما اینجا به سوالات شما پاسخ میدیم. برای درست کردن قهوه اسپرسو دبل به روش زیر عمل کنید و مواد و وسایل لازم رو هم تهیه کنید. ما در مرحله ی قبل روش تهیه سینگل اسپرسو رو مفصل توضیح دادیم و چون بیشتر مراحل درست کردن اسپرسو دوبل و تک شبیه هم هستش، اینجا هم فقط تفاوت اصلی قهوه تک و دوبل رو برای شما توضیح میدیم. به این نکته توجه کنید که برای درست کردن اسپرسو دبل شما به میزان متفاوتی از آب و قهوه نیاز دارید :

  • حجم آب لازم برای قهوه اسپرسو دبل حدوداً 60 میلی لیترهستش.
  • مقدار قهوه ای که برای تهیه ی دبل اسپرسو لازمه حدوداً 14 میلی گرم هستش.

بقیه ی مراحل لازم برای تهیه ی اسپرسو دبل مث اسپرسو سینگل هستش. عموماً تنها تفاوت دبل اسپرسو و اسپرسو سینگل بیشتر بودن مقدار شات گیری اسپرسو دبل در برابر اسپرسو سینگل هستش. پس ما آموزش تهیه قهوه اسپرسو سینگل و دبل رو به طور کامل برای شما گفتیم و حتی در قسمت بعدی مقاله فرق اسپرسو دبل با سینگل رو هم مفصل توضیح دادیم. شما میتونید از خواص خوردن قهوه برای لاغری هم استفاده کنید و همین الان با هر وسیله ای که توی دست و بالتون دارید یه قهوه مشتی و توپ برای خودتون درست کنید.

تفاوت اسپرسو دبل با سینگل چیست؟

زمانی که حرف از قهوه اسپرسو میشه اولین سوالی که برای شما پیش میاد شاید این باشه که اصلاً قهوه تک و دوبل چیست .

  • ممکنه اولین تفاوت قهوه دوبل و تک که به ذهن هر فرد میرسه، تناسب در میزان آب و قهوه ی این دو نوع اسپرسو باشه. بنابراین باید توجه کنید که سینگل شات 1 اونس اسپرسو هستش که حجمش به طور معمول برابر با 30 میلی لیتره و باید 7 گرم دونه قهوه برای تهیه اون آسیاب کنید. اما وقتی میخوایید یه دبل اسپرسو تهیه کنید باید از قهوه آسیاب شده به اندازه دو برابر سینگل اسپرسو در پرتافیلتر استفاده کنید. و طبیعتاً حجم اون هم به 60 میلی لیتر یعنی دو برابر میرسه. برای میزان قهوه هم باید 14 گرم قهوه رو برای تهیه دبل اسپرسو آسیاب کنید و با بسکت مخصوص دبل اسپرسو یا همان اسپرسو دبل اون رو تهیه کنید پس به طور معمول اگر در کافی شاپ و داخل منو اسپرسو دبل دیدید یعنی دو شات اسپرسو که حدوداً 60 میلی لیتر حجم هم داره.
  • نسبت عصاره گیری اسپرسو در یک زمان مشخص 1 به 2 هستش. معمولاً زمان عصاره گیری در دستگاه های صنعتی داخل هدگروپ سینگل 12 گرم قهوه میریزن ولی داخل هد گروپ دابل 18 گرم قهوه اسیاب شده جا میریزن حالا یکی از مهمترین تفاوت های سینگل و دابل در همینه که اگر با نسبت عصاره گیری 1 به 2 محاسبه بکنیم دابل اسپرسو توی مدت زمان 20 تا 24 ثانیه حدوداً به اندازه ی 36 میلی لیتر به ما عصاره تحویل میده ولی سینگل اسپرسو در مدت زمان 12 تا 15 ثانیه حدوداً 24 میلی لیتر عصاره به ما میده.
  • حالا که میخوایید بدونید اسپرسو دبل وسینگل چه فرقی با هم دارن باید خدمت شما عرض کنم که یکی دیگه از تفاوت های بین اسپرسو سینگل و دبل در میزان خروجی عصاره ی قهوه در اون دو نوع قهوه هستش. یعنی طبق یک قاعده ی عقلی هر چقدر پودر قهوه ی بیشتری برای تهیه قهوه اسپرسو و به خصوص در این دو روش استفاده بشه قاعدتاً عصاره ی بیشتری رو هم به ما میده و قهوه ما از غلظت و کیفیت و در نهایت کافئین بیشتری هم برخوردار خواهد بود.
  • یک فرق قهوه دوبل و تک هم وجود داشتن کرما در قهوه اسپرسو دبل می باشد. کرما یک کف خامه ای رنگ هستش که روی اسپرسو دبل بوجود میاد، اما در اسپرسو سینگل مقدار خیلی کمتری از کرما رو به ما میده یا اصلاً خبری از کرما نخواهد بود.
  • میزان کافئینی که توی این دو نوشیدنی موجوده هم یکی دیگه از فرق های اسپرسو دبل و سینگل هست که طبیعتاً در دبل اسپرسو میزان کافئین بیشتری رو نسبت به اسپرسو سینگل خواهیم داشت.
  • یکی  دیگه از تفاوت های بین اسپرسو دبل و سینگل طعم نهایی هستش که بدست میاد. با توجه اینکه میزان قهوه در اسپرسو دبل بیشتر از اسپرسو سینگل هستش طعم اون هم نسبت به اسپرسو سینگل به مراتب سنگین  و تلخ تر خواهد بود. پس شما تا اینجا مهمترین تفاوت هایی بین این دو نوع قهوه رو فهمیدین و الان میدونید که قهوه دبل یعنی چه اگه خواستید از این دو نوع قهوه میل کنید میتونید با اطلاعات بیشتری انتخاب به خرید قهوه اینترنتی یا سرو قهوه بکنید.

کلام آخر :

اینی که شما چه طعمی رو برای خوردن یه فنجون قهوه دوس دارید، یه مساله ی کاملا بسته به سلیقه ی فردی هستش و شاید تا حدی هم به این موضوع که توی کدوم کشور زندگی میکنید و یا سطح کیفی کافه و متبحر بودن کافی منی که برای شما قهوه سرو میکنه چقدر باشه، در درجه ی رضایت شما از طعم تاثیر قابل توجهی داره. همچنین کیفیت قهوه ای که با اسپرسوساز برقی تهیه میشه با قهوه ای با موکاپات تهیه میشه با هم تفاوت دارن. ما همیشه توی آرت کافی سعی کردیم مرغوب ترین انواع قهوه رو برای انتخاب و خرید توسط مشتریامون فراهم کنیم تا بسته به اینکه شما میخوایید چه نوع قهوه ای اعم از اینکه بخوایید برای تهیه قهوه اسپرسو، قهوه فرانسه و قهوه ترک در انتخابتون راحت باشید.

9 دیدگاه در “فرق اسپرسو سینگل و دبل چیست؟

  1. مصطفی گفت:

    ممنون از راهنمایی آرت کافی. همیشه فرق اسپرسو سینگل و دبل برام جای سوال بود از خیلیا می پرسیدم ولی هیچ وقت متوجه نشدم تا الان. فقط یه سوال داشتم من اگه بخوام با موکاپات اسپرسو درست کنم باید چه نوع قهوه ای بخرم؟

    1. از بین قهوه های موجود در فروشگاه قهوه آرت کافی میتونید هر کدوم رو که دوست داشتید برای درست کرن با موکاپات سفارش بدید.

  2. حسین علوی گفت:

    سلام روش هواگیری و رسوب گیری دستگاه قهوه ساز را لطفا آموزش بدهید

    1. سلام بر شما. حتماً سعی میکنیم یک آموزش مفصل در این زمینه قرار بدیم.

    2. کوروش گفت:

      با سلام

      در ایتدای مقاله وزن قهوه برای سینگل 7 میلی گرم نوشته شده که اشتباه است ۷میلی گرم به اندازه وزن یک تار مو میباشد در واقع ۷ گرم صحیح است

      1. کوروش عزیز حق با شماست ممنون از توجه شما. اشتباه تایپی بود که اصلاح شد.

        1. داریوش گفت:

          البته باز هم ۷ گرم برای قهوه سینگل کم هست و این مقدار بطور استاندار بین ۸ تا ۱۰ گرم می باشد.

  3. رامین گفت:

    من خودم ترجیح میدم اسپرسو سینگل بخورم اما با دوستام که میریم بیرون اونا دبل اسپرسو میخورن، البته من کمی آدم استرسی هستم و به همین دلیل ملاحظه میکنم.

    1. رامین عزیز شما که استرس داری باید سعی کنی از قهوه هایی استفاده کنی که کافئین پایین تری دارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *