دسته‌بندی نشده

آیا قهوه قند خون را بالا میبرد؟ + تاثیر قهوه بر پیشگیری از دیابت

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]

آیا قهوه قند خون را بالا میبرد؟

مصرف کردن قهوه کافئین دار در بلند مدت ممکن است تأثیرش را بر گلوکز و حساسیت به انسولین تغییر دهد. در نتیجه مصرف طولانی مدت قهوه ممکن است چیزی باشد که باعث ایجاد اثر محافظتی می شود.

برخی از متخصصان معتقدند که با مصرف منظم یک مقدار مشخص کافئین در طولانی مدت، بدن خود را با آن میزان ثابت سازگار می کند. اما دسته دیگری از متخصصان نظری مخالف این دارند. آن ها معتقدند که مصرف کردن روزانه حتی یک فنجان قهوه در طولانی مدت در نهایت تأثیر خود را خواهد گذاشت. پس اگر شما هم با بیماری مرض قند یا هر نوعی از دیابت دست و پنجه نرم می کنید هنگام خرید قهوه آسیاب شده باید از تاثیرات مثبت و منفی کافئین موجود در قهوه برای شرایط بیماری خود آگاه باشید و با خواندن این مقاله از آرت کافی می توانید اطلاعات مفیدی بدست بیاورید.

آیا قهوه بر گلوکز و انسولین خون تأثیر می گذارد؟

در پاسخ به اینکه آیا قهوه قند خون را بالا میبرد؟ باید گفت : به طور معمول و در حالت عادی قهوه ساده به طور مستقیم سطح قند خون یا گلوکز خون را افزایش نمی دهد. این می تواند خبر خوبی برای افراد دیابتی باشد که به قهوه سیاه علاقه خاصی دارند.

برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف کردن قهوه به طور منظم می تواند منجر به کاهش احتمال مبتلا شدن به بیماری دیابت (مرض قند) نوع دوم شود. قهوه یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند منجر به کاهش التهاب شده و احتمال مبتلا شدن به برخی از انواع بیماری ها را کاهش دهد.

در نهایت باید بدانید که کافئین موجود در قهوه تأثیری آنچنان مثبت در افرادی که به دیابت نوع دوم مبتلا هستند ندارد و حتی مصرف آن می تواند کاهش قند خون را با مشکلاتی مواجه کند.

چون کافئین موجود در قهوه ممکن است بر رفتار انسولین اثر داشته باشد و موجب شود که قند خون کاهش یا افزایش یابد. در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نوع دو ممکن است نتوانند به راحتی قهوه مصرف کنند چون کافئین موجود در قهوه ممکن است کنترل کردن قند خون را با مشکل مواجه کند.

شاید برای شما هم مفید باشد :

آیا اسپرسو کافئین بیشتری نسبت به قهوه معمولی دارد؟

تاثیر کافئین قهوه بر قند خون افراد دیابتی

یک مطالعه نشان داده که مصرف کردن کپسول کافئین قبل از وعده غذایی افزایش قند خون بعد از غذا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در پی دارد. و مهمتر از آن افزایش مقاومت به انسولین را هم نشان داد. طبق یک مطالعه معتبر در سال 2018، ممکن است یک عامل ژنتیکی هم درگیر شود. این امکان وجود دارد که ژن ها در متابولیسم کافئین و چگونگی تأثیر آن بر میزان قند خون نقش داشته باشند. در نتیجه حاصله از این مطالعه، اشخاصی که کافئین را کندتر متابولیزه می کنند، نسبت به افرادی که به طور ژنتیکی کافئین را سریعتر متابولیزه می کنند سطح قند خون بیشتری را داشته اند.البته، در قهوه غیر از کافئین چیزهای بیشتری وجود دارد. این موارد می تواند مسئول تأثیر محافظتی قهوه در برابر دیابت باشد.

امروزه تحقیقات در زمینه چگونگی تأثیر کافئین بر انسولین و قند موجود در خون ادامه دارد. برخی از دست آوردهای این تحقیقات در مورد شیوه عملکرد کافئین به صورت زیر است :

  • مصرف کردن کافئین می تواند منجر به بالا رفتن سطح هورمون های استرس از جمله اندروفین یا آدرنالین شود. هورمونهای بالا مانع تجزیه شدن قند توسط سلول های بدن شده و مانع از تولید شدن انسولین کافی برای بدن هم می شود.
  • لازم است بدانید که کافئین مانع فعالیت پروتئینی به نام آدنوزین هم می شود. مولکول آدنوزین در تنظیم نمودن میزان انسولین خون نقش حیاتی به عهده دارد و عکس العمل سلول ها به انسولین را کنترل می کند. کافئین با اختلال ایجاد کردن در عملکرد مولکول آدنوزین مانع از پاکسازی هر چه سریعتر قند از خون، توسط سلول های بدن می شود.
  • کافئین بر میزان خواب شما تأثیر می گذارد. مصرف نمودن میزان زیاد کافئین می تواند موجب شود که شما دچار بی خوابی شوید. کمبود خواب هم می تواند موجب کاهش حساسیت انسولین شود.
آیا قهوه قند خون را بالا میبرد؟

مقاله مرتبط با سلامت مردان :

آیا کافئین قهوه می تواند بر سلامت جنسی مردان تأثیر بگذارد؟

قهوه و پیشگیری احتمالی از دیابت

در یک تحقیق دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیش از یک فنجان در روز قهوه می نوشند، 11 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دارند.

با این وجود، افرادی که قهوه مصرفی خود را به مقدار یک فنجان در روز کاهش می دهند، خطر مبتلا شدن به دیابت را به میزان 17 درصد افزایش می دهند.

در نتیجه قهوه برای محافظت نمودن افراد در برابر دیابت می تواند موثر باشد. مشروط بر اینکه با مشورت پزشک معالج و متخصص تغذیه مصرف شود.

نوشیدن قهوه کافئین دار در مدت زمان طولانی ممکن است تأثیر آن را بر گلوکز و حساسیت به انسولین تغییر دهد. مصرف طولانی مدت ممکن است چیزی باشد که باعث ایجاد اثر محافظتی می شود.

هشدارهای مهم برای مصرف قهوه افراد دیابتی

کافئین موجود در قهوه حتی برای افراد سالم می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. این عوارض شامل مواردی مانند سردرد، بی قراری، اضطراب و … است.

باید توجه کنید که در مصرف قهوه اعتدال خیلی مهم است. بنابراین زیاده روی کردن در مصرف قهوه چه برای افرادی که مرض قند یا همان بیماری قند خون دارند و چه برای افراد سالم همراه با عوارض خواهد بود که با تعدیل در مصرف قهوه می توانید از این عوارض دوری کنید.

این خطرات شامل موارد زیر است :

  1. افزایش سطح کلسترول خون با مصرف قهوه فیلتر نشده یا قهوه اسپرسو
  2. سوزش سر دل و نفخ معده می تواند یک علامت شایع باشد
  3. افزایش سطح قند خون بعد از غذا

سایر موارد عبارتند از :

اول از هر چیز نوجوانان در روز کمتر از 100 میلی گرم (میلی گرم) کافئین باید مصرف کنند. این فقط برای قهوه نیست و در مورد تمام نوشیدنی های کافئین دار مثل نوشابه ها صادق است.

کودکان به هیچ وجه نباید از نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنند.

اضافه کردن شیرین کننده ها می تواند خطر ابتلا به دیابت و خطر چاقی و اضافه وزن را افزایش دهد و حتی برای افراد دیابتی باعث تشدید بیماری شود. برای آن دسته از افراد دیابتی که میل به مصرف قهوه اسپرسو دارند در زمان خرید قهوه اسپرسو باید تمام ملاحظات ذکر شده در این مبحث را در نظر بگیرند، تا هنگام نوشیدن قهوه خللی در روند درمان بیماری دیابت آنها ایجاد نشود.

حرف آخر

در این نوشتار سعی کردیم به این سوال که آیا قهوه قند خون را بالا میبرد؟ پاسخی درخور بدهیم. باید توجه داشته باشید که اصولاً هیچ ماده غذایی یا مکمل، محافظت کامل در برابر دیابت نوع 2 ندارد. پس اگر خودتان یا افراد خانواده به بیماری دیابت مبتلا هستید یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستید، کاهش وزن اصولی، ورزش کردن درست و منظم و مصرف یک رژیم متعادل و متراکم از نظر مواد مغذی بهترین راه برای کاهش خطر است.

البته که نوشیدن قهوه به روش درست و به تشخیص و زیر نظر پرشک متخصص بیماری شما (قند خون) ممکن است بتواند نتیجه خوبی را برای شما به همراه داشته باشد.

سعی کنید مقدار قند یا چربی که همراه قهوه خود می نوشید را کاهش دهید. همچنین با پزشک خود در مورد گزینه های رژیم غذایی، ورزش و تأثیراتی که ممکن است نوشیدن قهوه داشته باشد صحبت کنید.

2 دیدگاه در “آیا قهوه قند خون را بالا میبرد؟ + تاثیر قهوه بر پیشگیری از دیابت

  1. neda گفت:

    تاثیر قهوه روی قند خون رو خیلی افراد نادیده میگیرن . خودم که مرض قند دارم یکی از همونا بودم تا اینکه اتفاقی این موضوع رو فهمیدم و الان با آگاهی و دقت بیشتری قهوه مصرف میکنم.

    1. گودرزی گفت:

      پدر من دیابت داره خیلی قهوه مصرف میکنه ولی الان با مشورت دکترش هم قهوه میخوره هم تاثیر منفی رو بیماری قندش نداره البته با نطر پزکش مصرف قهوه رو کمتر کرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *