دسته‌بندی نشده

قهوه و اسپرسو چه فرقی دارند؟ + 4 فرق اسپرسو و قهوه

فرق قهوه و اسپرسو | آرت کافی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

فرق قهوه و اسپرسو

تفاوت قهوه و اسپرسو در روش دم کردن آنها، اندازه آسیاب دانه ها، طعم کلی قهوه و غلظت و تندی قهوه ی دم  شده است. در واقع هم قهوه و هم اسپرسو از دانه‌ های قهوه و رست یکسانی استفاده می‌ کنند و شما از یک دانه برای درست کردن قهوه و اسپرسو استفاده می کنید، در حالی که هنگام خرید قهوه اینترنتی می توانید درجه آسیاب قهوه که مخصوص به هر وسیله ی دم آوری قهوه است را انتخاب کنید.

اسپرسو چیست؟

در وصف فرق قهوه و اسپرسو باید گفت که اسپرسو فقط نوع متفاوتی از قهوه است و افراد برای دم کردن اسپرسو از دانه‌ های قهوه استفاده می ‌کنند.

طعم و نحوه مصرف کردن اسپرسو در مقایسه با طعم قهوه معمولی – اعم از قهوه ترک و قهوه فرانسه یا قهوه دمی و… – متفاوت است. نکته مهم اینکه اسپرسو به نسبت قهوه قوی ‌تر و غلیظ ‌تر بوده و معمولاً در یک فنجان کوچک سرو می ‌شود، این در حالی است که قهوه معمولی در یک لیوان قهوه نوشیده می‌ شود.

قهوه اسپرسو معمولاً از سه لایه تشکیل می شود. لایه زیرین “قلب” نامیده می شود که جوهره ی اسپرسو را تشکیل میدهد و معمولاً رنگ قهوه ای تیره دارد. لایه میانی “بدن” یا بادی نامیده می شود و معمولاً به رنگ قهوه ای کاراملی است.

لایه رویی و بالایی “Crema” است و یک لایه کرمی رنگ است که روی مایع قرار می گیرد. این لایه معمولاً طعمی شیرین و معطر دارد. اگر هنگامی که از کافی شاپ ها قهوه خورده اید در آن لایه رویی اسپرسوی شما به صورت هنری زیبنده شده، این کار با تغییر در لایه کرمی اسپرسو انجام می شود.

توضیح اینکه اسپرسو علاوه بر اینکه به طور مستقیم نوشیده می شود، اغلب به عنوان پایه سایر انواع قهوه مثل کاپوچینو، ماکیاتو، کافه لاته، آمریکانو یا ریسترتو هم استفاده می شود.

فرق قهوه و اسپرسو | آرت کافی

4 فرق قهوه و اسپرسو :

1- اندازه آسیاب مناسب برای اسپرسو در مقابل قهوه

قهوه فیلتر  شده معمولاً بسته به روش چکه ای آن به اندازه متوسط ​​تا زبر آسیاب می ‌شود، زیرا دانه های آسیاب‌ شده می ‌توانند برای چند دقیقه در آب داغ خیس بخورند، که این فرایند آنها را تجزیه میکند و اجازه می‌ دهد تا قهوه دم بکشد.

قهوه اسپرسو در مقایسه با قهوه فیلتر، از دانه های قهوه آسیاب شده بسیار بیشتری(از لحاظ حجم و وزن هم) استفاده می کند که این یکی از فرق های اسپرسو و قهوه است. این دانه ها معمولاً به اندازه شکر یا شن آسیاب شده که با فشار وارد شده به آنها در دستگاه اسپرسوساز فرصت دارند تا تا کاملاً اشباع شوند.

بدون استفاده کردن از اندازه آسیاب ریز، احتمالاً در نهایت شما شات های آبکی، ترش و نامتعادل اسپرسو را بدست میاورید. در نتیجه این آسیاب ریزتر به فشار بالاتری نیاز دارد تا طعم کامل اسپرسو به درستی استخراج شود.

به طور معمول و معقول تنها دانه‌ های قهوه‌ ای که ریزتر از قهوه اسپرسو آسیاب می‌شوند، دانه هایی هستند که برای تهیه قهوه ترک استفاده می‌ شوند. که این به دلیل نیاز به استخراج قهوه قوی تر و غلیظ تر است. از این جهت است که قهوه ترک از غلظت بالاتری نسبت به اسپرسو هم برخوردار است. پس موقع خرید قهوه اسپرسو باید به درجه ی آسیاب قهوه خریداری شده دقت کنید تا بتوانید بهترین کیفیت رو از قهوه ی دم شده بگیرید.

2- روش های مختلف دم کردن قهوه و اسپرسو

قهوه چکه ای را می توان به روش های مختلفی برای مثال با V60 یا Chemex درست کرد، اما بهتر این است که اجازه دهید کار را به آرامی انجام دهد و برای دم کردن قهوه نیازی به فشار ندارد.

از آنجایی که قهوه فیلتر با استفاده از نیروی جاذبه دم می ‌شود، باید مدت بیشتری دم بکشد تا آب داغ از میان دانه‌های قهوه عبور کند و دانه‌ها را برای مدت زمان کافی (نه زیاد) اشباع کند تا کیفیت دانه‌ های قهوه نمایان شود.

قهوه اسپرسو برای دم کردن نیاز به دستگاه اسپرسوساز مخصوص به خود دارد. این دستگاه بخار آب را با فشار 9  اتمسفر از بین دانه های آسیاب شده قهوه عبور میدهد که به سرعت قهوه ای را که می نوشید خروجی میگیرد و منجر به دم کردن بسیار قوی تر در این فرآیند می شود.

به طور کلی، باید اجازه دهید قهوه فیلتر حدود 4 دقیقه دم بکشد، اما یک دستگاه اسپرسوساز می تواند یک فنجان اسپرسو را در حدود 30 ثانیه درست کند. البته تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات هم یکی از راه های دیگر برای درست کردن قهوه است که قاعدتاً نمی تواند همان کیفیت دستگاه اسپرسوساز را به ما بدهد ولی برای مسافرت و استفاده در طبیعت خیلی خوب است و حتی از تفاله قهوه برای تهیه ماسک قهوه هم می شود استفاده کرد.

3- تفاوت زمان دم کردن در اسپرسو و قهوه

قهوه اسپرسو و قهوه فیلتر از مقادیر مختلف قهوه استفاده می کنند. اسپرسو تمایل دارد قهوه غلیظ تری ایجاد کند که معمولاً در مقادیر(حجم) کمتر نوشیده می شود.

معمولاً چند دقیقه طول می کشد تا یک فنجان قهوه خوب برای خود بریزید. دانه های قهوه به زمان نیاز دارند تا در آب داغ خیس بخورند و دم کرده قهوه آماده شود. اگر زمان مناسب و کافی برای دم کردن قهوه ندهید یا از دمای آب مناسب استفاده نکنید، قهوه به دست آمده می تواند طعم آبکی، یا ترش و تلخ داشته باشد.

قهوه اسپرسو به دلیل فشار شدیدی که در طول فرآیند دم کردن وارد می شود، بسیار سریعتر دم می شود. به طور کلی، شما می توانید اسپرسوی خود را در یک دستگاه اسپرسوساز در حدود نیم دقیقه دم کنید. این برای شما می تواند مفید باشد اگر به مصرف سریع کافئین نیاز دارید. همچنین منجر به یک شات قوی تر قهوه می شود که اگر برای بیدار شدن از خواب نیاز به طعم قوی تری دارید، می تواند عالی باشد.

مطلب مفید و کاربردی :

فرق اسپرسو سینگل و دبل چیست؟

4- فرق طعم اسپرسو و قهوه

نکته دیگر در مورد فرق اسپرسو و قهوه این است که قهوه چکه ای نسبت به قهوه اسپرسو دارای کرمای کمتری است و در نتیجه شیرین تر است. اما اسپرسو طعم غلیظ تر و شدیدتری دارد که بهتر است به آرامی میل شود.

طعمی که از قهوه اسپرسو می گیرید بسته به نحوه تهیه و نوع رست دانه قهوه می تواند بسیار متفاوت باشد.

طعم اسپرسو می تواند خیلی محل اختلاف سلیقه باشد زیرا بسیاری از مردم طعم آن را برای خود بسیار قوی و شدید می دانند. پس اگر به قهوه ای با قدرت بالاتر علاقه دارید، اسپرسو ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد.

فرق قهوه و اسپرسو | آرت کافی

آیا اسپرسو کافئین بیشتری نسبت به قهوه دارد؟

اسپرسو در مقایسه با وزن یا حجم مایع اسپرسو نسبت به قهوه چکه ای کافئین بیشتری دارد. اگرچه این تمام ماجرا نیست. در حالی که اسپرسو به دلیل طعم قوی آن معمولاً در فنجان های کوچک سرو می شود ولی قهوه چکه ای معمولاً در یک لیوان قهوه استاندارد سرو می شود.

این بدان معناست که در مقایسه با اسپرسو، در یک وعده مصرفی از لحاظ حجم، قهوه (چکه ای) بسیار بیشتری می نوشید. بسته به اندازه ظروف مورد استفاده هنگام نوشیدن و دم کردن قهوه ممکن است متوجه شوید که یک وعده اسپرسو به طور متوسط ​​حدود هشتاد میلی گرم کافئین دارد در حالی که در یک فنجان قهوه هشتاد تا صد و بیست میلی گرم کافئین وجود دارد.

در نتیجه اگر شما به دنبال حجم خالص هستید، اسپرسو قطعا قوی تر است. هنگامی که میزان مصرف واقعی خود را به طور متوسط ​​در نظر بگیرید، قهوه قطره ای کافئین بیشتری را وارد مصرف روزانه شما می کند، چون در فنجان های بزگتری سرو می شود.

آیا قهوه برشته شده (رست شده) با اسپرسو متفاوت است؟

اسپرسو در مقایسه با قهوه معمولی الزامات متفاوتی دارد، اما به طور کلی اسپرسو را با همان دانه های قهوه درست میکنند.

به طور سنتی یک شات اسپرسو با استفاده از برشت(رست) تیره دانه های قهوه تهیه می ‌شود، اما از آنجایی که این می‌ تواند طعم سوختگی یا دودی ایجاد کند، امروزه بسیاری از مردم تمایل دارند از رست تیره مدیوم ​​تا مدیوم ​​استفاده کنند.

گرچه این می تواند از یک منطقه یا شهر به منطقه دیگر متفاوت باشد، چون واقعاً همه چیز به آنچه که شما استفاده می کنید یا مهمتر از آن به آنچه که دوست دارید بستگی دارد.

نکته اصلی در تهیه اسپرسو استفاده از دانه های ریز آسیاب شده و فشار دادن بخار آب به دانه آسیاب شده تحت فشار است تا طعم قهوه اسپرسو کاملاً آزاد شود.

سخن آخر

در طول سال های متمادی طعم های مختلف قهوه پدیدار شده است و مردم راه های مختلفی برای تهیه و سرو آن پیدا کرده اند. شما می توانید تعداد زیادی از برندهای قهوه را پیدا کنید که انواع مختلفی از مخلوط دانه های قهوه را تولید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *