دسته‌بندی نشده

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات :

قهوه اسپرسو رو می تونیم یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین نوشیدنی هایی به شمار آورد که از قهوه درست می شه. این قهوه ویژگی ها و مشخصات خاص خودش رو داره و طرز تهیه ی اون رو میتونیم جز آسون ترین روش های درست کردن قهوه بدونیم. اما خیلی از افراد با شنیدن نام اسپرسو اولین چیزی که به ذهنشون می‌رسه دستگاه‌های گرون قیمت برای درست کردن اونه، به همین دلیل ممکنه از آماده کردن اون در خونه منصرف بشن در حالی که به راحتی و با یک موکاپات یا موکا میتونن یه قهوه ی لذیذ و دلخواه خودشون رو درست کنن. طرز تهیه قهوه با موکاپات به طور خلاصه به این صورته که با ریختن آب درون محفظه ی موکاپات تا زیر سوپاپ و ریختن حدوداً 20 الی 30 گرم قهوه ی آسیاب شده ( توجه کنید که قهوه تون باید مناسب اسپرسو ساز روگازی یا همون موکاپات آسیاب شده باشه تا کیفیت قهوه تون خوب بشه) درون سبد قهوه و صاف کردن اون با انگشت بدون اینکه اون رو فشار بدید و سپس قرار دادن روی شعله ی ملایم گاز تا زمانی که قهوه با فشار بخار وارد محفظه ی بالایی موکاپات میشه و در این لحظه قهوه شما آماده است. شما هنگام خرید قهوه انلاین از فروشگاه قهوه آرت کافی میتونید انتخاب کنید که قهوه رو با چه وسیله ای میخوایید دم کنید تا ما متناسب با اون وسیله دونه قهوه رو برای شما آسیاب کنیم.

طرز تهیه قهوه با موکاپات

پیش از شروع بهتره بدونید که نحوه درست كردن قهوه با موکاپات نکات ریز و درشتی داره که تنها در صورت رعایت تمامی اون نکات موفق به تهیه قهوه ای خوش طعم میشید. بنابراین برای درست كردن قهوه با موكاپات مراحلی که در ادامه ذکر می کنیم رو درست انجام بدید :

  1. اول از همه چیز آب سرد رو توی مخزن زیرین موکاپات (تا زیر سوپاپ) بریزید. توجه کنید که مقدار آبی که درون مخزن موکاپات میریزید باید تا زیر سوپاپ باشه و آب نباید بالاتر از سوپاپ (نازل بخار) بیاد.
  2. دوم پودر قهوه رو درون سبد میانی موکاپات بریزید و سطح اون رو با انگشت صاف کنید. (در این مرحله نیازی به فشرده کردن پودر قهوه درون سبد موکاپات نیست) همچنین باید دقت بکنین که پودر از لبه سبد قهوه بیرون نریزه و با انگشت و به آرومی قهوه های روی لبه ی محفظه رو پاک کنید.
  3. مرحله ی سوم برای درست کردن قهوه با موکا یا همون موکاپات اینه که بعد از صاف کردن پودر قهوه، قسمت بالایی موکاپات را روی قسمت پایینی آن ببندید و اون رو روی شعله ملایم بذارید.
  4. در مرحله ی چهارم منتظر بمونید تا قهوه تون آماده بشه، البته کمی قبل از این که اسپرسو از محفظه ی بالایی بیرون بیاد متوجه عطر و صدای اون می شید. توجه کنید که نباید بیش از اندازه موکاپات رو روی اجاق روشن رها کنید چون در این صورت یک قهوه ی سوخته و بی کیفیت رو برای شما درست میکنه و واشر موکاپات هم دچار آسیب میشه و به مرور میسوزه و باعث میشه که آب از قسمت واشر نشت کنه. پس از بالا اومدن کامل قهوه در مخزن بالایی، می تونید اون رو در فنجون بریزید و نوش جانتون کنید. اگر هم میخوایید نوشیدنی ‌تون رو شیرین سرو کنید، می‌تونید از شکر، عسل یا قند به همراه قهوه ‌تون استفاده کنید، البته قند طعم بهتری به قهوه تون میده. حالا با نوشیدن یه قهوه اسپرسو خوب و با کیفیت (البته که کیفیتش در حد و اندازه ی یک اسپرسوساز روگازی هست) میتوید از خواص قهوه اسپرسو هم بهره مند بشید.

برای تهیه ی قهوه اسپرسو معمولا از ترکیب کردن دونه های روبوستا و عربیکا ی نواحی مختلف استفاده می شه.

9 فرق قهوه ی عربیکا و ربوستا چیست؟

نکات مهم در تهیه قهوه با موکاپات

ممکنه از خودتون بپرسید چه نوع قهوه ای رو لازمه برای اسپرسو بخریم و چه مشخصاتی باید داشته باشه؟ باید به این نکته اشاره کنیم که نکاتی که قصد گفتن اون رو داریم کلی هستن و فقط برای موکاپات نیست و میتونید برای درست کردن اسپرسو با قهوه ساز برقی هم استفاده کنید.

  • پودر قهوه شما برای تهیه قهوه با موکا باید به صورت آردی باشه که از قهوه فرانسه ریزتر و از قهوه ترک درشت تر هستش. البته در موکاپات به نسبت اسپرسوساز برقی این اندازه یه کمی درشت تر هست.
  • شما می تونید به دو صورت قهوه اسپرسو توی خونه تهیه کنید یکی اینکه خودتون دونه بخرید و توی خونه با دستگاه مخصوص آسیاب کنید و دیگه اینکه پودر آسیاب شده با درجه ی آسیاب مخصوص  قهوه اسپرسو (مخصوص موکاپات یا اسپرسوساز برقی) بخرید.
  • اگه توی آسیاب کردن خیلی حرفه ای نیستید توصیه ما اینه که دونه قهوه نخرید.
  • باید سعی کنید که قهوه ی تازه آسیاب شده بخرید، چونکه قهوه آسیاب شده بعد از مدت حدود 10 روز الی دو هفته عطر و طعم قهوه با کیفیت رو از دست میده. مقداری بخرید که قهوه تون بعد از حداکثر یک ماه (البته دوهفته باشه بهتره) تموم بشه. اگه نمیدونید رست قهوه چیست میتونید مقاله ی ما در مورد رست قهوه رو ببینید.
  • برندهای خارجی قهوه تا به ایران برسن ممکنه چند ماه از تولید اونها گذشته باشه، بنابراین بهتره از قهوه های تازه رست شده خرید کنید.

اسپرسو یک روش برای تهیه قهوه است که این روش با عبور آب نزدیک به نقطه جوش و تحت فشار از قهوه ی آسیاب شده، در کمتر از 30 ثانیه انجام می شه.

تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات | آرت کافی

طعم قهوه ی اسپرسو با موکاپات

  •  باید توجه کنید که اسپرسو با موکاپات خیلی رقیق تر از اسپرسو با اسپرسوساز و اسپرسوی کافه ها هستش.
  • معمولا بیشتر مواقع، فوم روی قهوه با موکاپات تشکیل نمی شه.
  • یه نوشیدنی‌ خیلی تلخ، همراه با چربی قهوه (کمی چرب)، نسبتا رقیق و تیره محصول نهایی هستش که از موکاپات بدست میاد.
  • ممکنه بعد از تهیه قهوه با موکاپات مقدار قهوه ای که بدست میاد خیلی کم به نظر برسه، می تونید حجم اون رو تا ۳۵ میلی لیتر (۳۵ گرم) افزایش بدید.

دیگه اینکه به این نکته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از سرد شدن قهوه ی تهیه شده موقع دم کردن قهوه فنجون‌ها رو با آب جوش پر کنید تا در هنگام سرو،  قهوه اسپرسو کاملاً داغ و دلچسب رو به مهمونهاتون تعارف کنید.

در کل تهیه کردن قهوه اسپرسو با موکاپات کار سختی نیست و میشه گفت تهیه ی اون خیلی راحت تر و در دسترس تر از روش های دیگه است. در عین حال هم قسمت عمده ای از لذت نوشیدن اسپرسو به تهیه کردنش برمی‌گرده.

2 دیدگاه در “طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

  1. سجاد آدینه گفت:

    درسته که قهوه با موکاپات مث قهوه اسپرسوساز برقی نمیشه ولی خداییش کار آدم رو راه میندازه و به خصوص برای مسافرت یا وقتی آدم میره طبیعت خیلی عالیه. تازه زودتر هم آماده میشه.

    1. دقیقاً موکاپات هم مزیت های خاص خودش رو داره به خصوص برای مسافرت یا تفریح عالیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *