دسته‌بندی نشده

آیا قهوه برای ترک اعتیاد نفعی دارد؟

آیا قهوه برای ترک اعتیاد نفعی دارد؟ | آرت کافی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 17 میانگین: 4.4]

معمولاً افرادی که میخوان اعتیاد رو بزارن کنار برای تامین کافئین مورد نیاز بدنشون در یکی دو ماه اول که میخوان مواد رو کنار بزارن به مصرف قهوه به خصوص قهوه های پر کافئین روی میارن، که این امر موجب تامین انرژی مورد نیاز بدنشون و همینطور نشاط و سرحالی و رفع خستگی و کرختی ناشی از ترک اعتیاد هم میشه. با وجود اینکه قهوه میتونه در زمان ترک اعتیاد مورد استفاده قرار بگیره اما توصیه کلی کارشناسان بر عدم استفاده از قهوه در دوران ترک اعتیاد هستش چون اثرات جانبی منفی قهوه در دوران ترک کردن بیشتر خودش رو نشون میده و میتونه علایم استرس و اضطراب و حتی بی خوابی رو به همراه خودش بیاره و فرایند درمان رو دچار مشکل کنه. پس باید برای مصرف قهوه در دوران ترک اعتیاد حتماً با پزشکان و کارشناسان ترک اعتیاد مشورت کنید.

قهوه یک از محبوب ترین و رایج ترین نوشیدنی های امروزی است که با جوشاندن پودر قهوه و با استفاده از دستگاه های مخصوص بدست میاد. نوشیدنی قهوه به طور معمول به صورت گرم سرو میشه و به منظور کسب انرژی و نشاط مصرف میشه. اگر شما هم به دنبال یه قهوه خوب برای درست کردن قهوه اسپرسو هستید، میتونید برای خرید قهوه اسپرسو از فروشگاه آرت کافی اقدام کنید.

آیا قهوه برای ترک اعتیاد مفید است؟

قهوه چونکه حاوی کافئین بالایی هستش برای کسایی که میخوان مواد رو ترک کنن میتونه یه حامی و سرگرم کننده و دوست خوب باشه.

مصرف کردن قهوه تا حد قابل توجهی درد ناشی از ترک مواد رو میتونه کاهش بده و موجب برگشت انرژی از دست رفته به بدن هم بشه. البته بسیاری از محققا بر این اعتقاد هستن که مصرف قهوه میتونه ضرر هایی هم در زمان ترک مواد داشته باشه.

ضررهای ذکر شده عموماً به خاطر بروز رفتارهای تکانشی هستش که بعد از نوشیدن قهوه اتفاق می افته.

آیا فرد معتاد قهوه میخورد؟

پاسخ به این سوال که آیا فرد معتاد قهوه میخوره یا نه، در وهله ی اول مستلزم  اینه که ببینم هدف یک فرد معتاد از مصرف قهوه چیست؟ و اصولاً چه نوع قهوه ای رو مصرف می کنه.

برای مثال خوردن قهوه بعد از مصرف تریاک می تونه اثر تریاک رو بر فرد معتاد بیشتر کنه. اما در مقابل بعضی از افراد خوردن قهوه بعد از ترک اعتیاد رو راهکاری برای جبران کافئین بدن و حتی رهایی از خماری ناشی از ترک مواد میبینن.

پس ممکنه که فرد معتاد به خاطر بالا رفتن دوز مصرف مواد در بلند مدت، نیاز به دریافت و کافئین  بیشتر هم زمان با مصرف داشته باشه و از این رو قهوه رو هم با تریاک یا سایر مواد مخدر مصرف کنه یا اینکه در صورت تصمیم به ترک اعتیاد سعی کنه با جایگزین کردن قهوه با مواد مخدر، اثرات خماری یا بی حالی و افت انرژی خود در دوران ترک کردن رو کاهش بده.

در نتیجه بعضی افراد معتاد با وجود افزایش یافتن اثر مواد مخدر بعد از مصرف قهوه نمی تونن عادت خوردن قهوه بعد از مصرف رو کنار بذارن و بی خیال طعم قهوه بشن، که این میتونه عوارض خیلی خطرناکی برای سلامتی فرد داشته باشه. اما از طرفی برای بعضی افراد خوردن قهوه بعد از ترک اعتیاد به عنوان یه راهکار جایگزین برای جبران کافئین و انرژی از دست رفته بدن بعد از دوران ترک استفاده میشه.

مصرف قهوه در دوران ترک اعتیاد چه کاربردی دارد؟

افرادی که در دوران ترک مواد مخدر هستن برای چیره شدن بر بی قراری ها و ناراحتی های روحی و جسمی خود به دنبال جایگزینی مث قهوه هستن که ممکنه برای این کار به فکر خرید قهوه آنلاین بیفتن.

چون که مصرف مشروبات الکلی هم در دوران ترک اعتیاد به صورت ناخواسته به یکی از گزینه ها برای جایگزینی مواد مخدر تبدیل میشه، پس باید تاکید کرد که مصرف قهوه مزایای بیشتر و مضرات کمتری نسبت به مصرف مشروبات الکلی خطرناک در حین ترک داره. چون که مشروبات الکلی خطر وابستگی همیشگی رو دارن و پس از گذشت مدت زمانی بدن رو دچار آسیب های مختلفی میکنن.

نکته ی مهم اینکه مصرف قهوه در کنار ورزش کردن اصولی میتونه گزینه مناسبی برای گذراندن دوران ترک اعتیاد باشه.

ترک متادون با قهوه

یکی از سوالاتی که ممکنه برای شما پیش بیاد اینه که آیا هنگام ترک متادون میشه از قهوه به عنوان جایگزین مواد مخدر در دوران ترک کردن استفاده کرد یا نه؟

طبق مطالعات افرادی که در حال بهبود یافتن از اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی هستن باید به جدیت از مصرف کردن قهوه به دلیل ایجاد کم خوابی برای فرد تحت درمان، خستگی و عدم کنترل استرس خودداری کنن. در مواردی و برای برخی از افراد مصرف قهوه میتونه موجب خستگی، فشار خون بالا و استرس برای مصرف کننده بشه. از اونجایی که متادون هم خودش یک نوع ماده مخدر اون هم از نوع صنعتی هست، باید برای ترک متادون با قهوه به این هشدارها دقت کنید که استفاده از قهوه به عنوان جایگزین برای مواد مخدری مثل متادون میتونه موجب روی آوردن مجدد فرد معتاد به مصرف مواد بشه که این خود کار درمان ترک اعتیاد رو سخت تر هم میکنه. بنابراین گرچه میشه از قهوه به عنوان یک ماده محرک برای طی کردن مراحل اولیه سم زدایی استفاده کرد ولی مصرف بی قاعده و بیش از حد این نوشیدنی کافیین دار در طول فرایند ترک اعتیاد میتونه موجب عوارضی شده  و حتی موجب وابستکی جسمی و روحی در فرد مصرف کننده بشه.

در طول دوران ترک اعتیاد مصرف کافئین میتونه تاثیر های فراوانی روی سیستم عصبی افراد داشته باشه. پس افراد باید حداقل در شروع فرایند ترک اعتیاد از خوردن قهوه و نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنن. مصرف قهوه موجب میشه که افراد معتاد یا در معرض ترک کردن مواد، مواد مغذی مورد نیاز بدن رو دریافت نکنن و با کاهش وزن بیشتری روبرو بشن. نکته مهمتر اینکه کاهش یافتن قند خون بعد از استفاده از قهوه میتونه سبب گرایش بیشتر این افراد به مواد مخدر و کاهش ایمنی بدن بشه. در نتیجه شما قبل از هر چیز باید برای ترک کردن متادون با قهوه از پزشک و مشاور ترک اعتیاد که متخصص امر باشه کمک بگیرید و طبق اون چیزی که خدمت شما گفتیم به طور کلی قهوه رو به عنوان جایگزینی برای ترک متادون یا انواع دیگه از مواد در نظر نگیرید. اگر هم شما خواستید قهوه اسپرسو مصرف کنید توی آرت کافی به شما پیشنهاد می کنیم که اسپرسو سینگل یا دبل رو امتحان کنید.

موارد زیر از مزایای کلی مصرف قهوه می باشد :

مصرف قهوه برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان

کم کردن ریسک میزان ابتلا به بیماری های قلبی

افزایش دادن میزان دوپامین در مغز انسان

قهوه کمک کننده برای سم زدایی سریع بدن

کاهش دادن میزان قند خون و جلوگیری کردن از ابتلا به دیابت

در زیر هم در مورد این سوال که آیا قهوه برای ترک اعتیاد خوب است، صحبت می کنیم.

آیا قهوه برای ترک اعتیاد نفعی دارد؟ | آرت کافی

مناسب نبودن مصرف قهوه در زمان ترک اعتیاد دلایل دیگری هم دارد :    

  • مصرف قهوه ممکنه موجب وابستگی بیشتر به مواد مخدر هم بشه :

ممکنه فشار ناشی از ترک روی فرد معتاد اونقدر زیاد باشه که که فرد با مصرف مدام قهوه آسیب زیاد و غیر قابل جبرانی به سلامتی خودش بزنه. چون ممکنه بعد از گذشت مدت زمانی قهوه نتونه میزان کافئین و کدئین مورد نیاز بدن رو تامین بکنه و همین میتونه موجب خطر بازگشت دوباره ی فرد معتاد به مواد بشه.

  • نوشیدن قهوه در این دوران میتونه بهبودی رو به تعویق بندازه :

به دلیل انرژی زیادی که در اثر نوشیدن قهوه در بدن فرد بوجود میاد، خواب فرد میتونه مختل بشه و همین میتونه موجب استرس و اضطراب بیشتر در اون فرد هم بشه. وقتی که استرس فرد به دلیل نوشیدن بیش از حد قهوه بالا بره روند بهبودی هم مختل میشه و تکانش های عصبی بیشتری از فرد هم سر میزنه.

  • نوشیدن قهوه میتونه موجب رفتارهای پر خطر بشه :

از دیگرعواملی که میتونه موجب منع مصرف قهوه در زمان ترک اعتیاد به حساب بیاد، بروز کردن رفتارهای پر خطر بیشتر در مقایسه با گذشته است. وقتی فرد معتاد با نوشیدن قهوه سبب تحریک مغز خودش میشه، ممکنه متناسب با اون محیطی که در اون قرار داره رفتارهای سوء و پر خطر ازش سر بزنه.

پس در مواردی اعتیاد به نوشیدن قهوه ممکن هست که  شخص رو در معرض خطر عود بیماری قرار بده. در همین حال که قهوه میتونه موجب تقویت روحیه، افزایش یافتن انرژی و… بشه، استفاده کردن بی رویه و بیش از حد از اون میتونه مشکلات قابل توجهی در تمرکز و تفکر منسجم به وجود بیاره. گرچه اثرات استفاده از قهوه ممکنه از یه شخص به شخص دیگه متفاوت هم باشه، در کل میتونه عوارض جانبی منفی بسیاری داشته باشه که میشه این موارد رو ذکر کرد : اضطراب، اختلال کم خوابی، خستگی، فشار خون بالا و… .

4 دیدگاه در “آیا قهوه برای ترک اعتیاد نفعی دارد؟

  1. افشین محمدی گفت:

    من خودم دوران سختی رو با اعتیاد گذروندم و خیلی از این ناحیه خسارت دیدم. به کسایی که میخوان جایگزینی مانند متادون برای ترک اعتیاد پیدا کنن توصیه میکنم که دنبال این جور راهکارها نباشن مواد مخدر رو بذارن کنار. ممنون از آگاهی بخشی شما.

    1. آقای محمدی مچکرم که تجربه ی خودت رو به اشتراک گذاشتی به امید رهایی همه ی افراد گرفتار اعتیاد.

  2. علی گفت:

    به دوستان توصیه میکنم تا دوماه اول ترک متادون،گل،هشیش وتریاک،به هیچ عنوان سمت قهوه وغذاهای سرد نرن، اضطراب،لرزش بدن،تپش قلب،سردرد، بیخوابی،پس از مصرف قهوه به سراغتون میاد،من تجربه ترک متادون بعد ۶سال وتجربه ترک گل وهشیش بعد۱۲سال را دارم،قهوه ممنوع…….

  3. رضا گفت:

    تریاک های الان اکثرا حاوی قرص یا مخدرات صنعتی وبه اصطلاح موادی گفته میشن …اینهمه هزینه میشه که بتونن روز معمولی رابگذرانن …امیدوارم کشورم مخصوصا نسل جوان از این هیولا بدور باشن…✌️❤️????????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *