دسته‌بندی نشده

تاثیر قهوه بر غده تیروئید

تاثیر قهوه برغده تیروئید | آرت کافی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

تاثیر قهوه بر غده تیروئید :

تاثیر قهوه برای کم کاری تیروئید

تاثیر قهوه برای کم کاری تیروئید از این جهت قابل بررسی است که طبق یک مطالعه که در مجله ی بین المللی تیروئید منتشر شده است، برای افرادی که قهوه را همزمان با داروی تیروئیدشان مصرف میکنند خوردن قهوه یا اسپرسو همزمان با – یا مدتی بعد از – مصرف لووتیروکسین می تواند میزان جذب این داروی را که برای تیروئید تجویز می شود را تا اندازه قابل توجهی کاهش دهد. بناربراین برای بررسی تاثیر قهوه برای کم کاری تیروئید باید توجه کنید که اگر بیمار بعد از دریافت لووتیروکسین  حدود 60 دقیقه منتظر نمانده و نوشیدنی هایی از این دست را مصرف کند، سطح تیروئیدش به مقدار مورد نظر نمی رسد و درواقع تنظیم نشده و علائم کمبود تیروئید همچنان ادامه پیدا می کند از این رو محققان توصیه میکنند که بعد از مصرف کردن داروی  لووتیروکسین باید حداقل  60 دقیقه منتظر بمانید و سپس به نوشیدن قهوه یا اسپرسو اقدام کنید. پس اگر شما طبق نظر پزشکتان صبح ها لووتیروکسین مصرف می کنید و تحمل نخوردن قهوه یا اسپرسو را ندارید با پزشک خود مشورت کنید تا برایتان Tirosint تجویز کند.

این تحقیقات تفکیکی بین قهوه معمولی و قهوه بدون کافئین قائل نشده و تاثیر چای های حاوی کافئین یا چای های گیاهی را ارزیابی نکرده است از این جهت ما نمی دانیم با خوردن چای یا حتی دیگر نوشیدنی ها تا میزان یک ساعت چه تاثیری روی این داروها می گذاریم. همچنین این تحقیقات برای کم کاری تیروئید صدق می کند و شامل داروهایی نمی شود که برای درمان پرکاری تیروئید به کار می رود. بنابراین اگه شما هم خرید قهوه آنلاین رو ترجیح میدید هنگام خرید قهوه به میزان کافئین موجود در قهوه دقت کنید تا خوردن قهوه توسط شما دچار تداخل با داروهای تیروئیدی که مصرف میکنید نشه.

تیروئید چیست؟

تيروئيد یک غده اي هستش به شكل پروانه که در جلوي گردن و در پايين حنجره و بالاي استخوانهاي ترقوه قرار داره، باید بدونید که غده تيروئيد دو نوع هورمون ترشح میکنه به نام T4 و T3 که وظیفه ی اين هورمونا تنظيم کردن چگونگي مصرف کردن و ذخيره انرژي در بدن هستش. به واقع غده تيروئيد مسئولیت تنظيم کردن سوخت و ساز بدن و چربی سوزی رو به عهده داره. عملكرد این غده توسط یه غده ديگه به نام هيپوفيز تنظيم ميشه. غده هيپوفيز هم توی مغز قرار داره و با ترشح کردن هورمون محرك تيروئيد، موجب افزايش یافتن ترشح هورمونهاي تيروئيد ميشه. نقص در غده تيروئيد ممكنه  اون  رو دچار كم كاري يا پركاري بکنه.

غده تیروئید مسئول تنظیم فرآیندهای متابولیک توی بدنه. چون که کافئین موجود در قهوه می تونه متابولیسم یا همون سوخت و ساز بدن رو افزایش بده.

برای شما هم سوال است؟

آیا مصرف قهوه در دوران قاعدگی مجاز است؟

تداخل کافئین قهوه با داروهای تیروئید :

 ممکنه بعضی از افراد قهوه خودشون رو همزمان با داروی تیروئید مصرف کنن. طبق مطالعات مصرف کردن قهوه و مشتقات اون همزمان یا مدتی بعد از مصرف کردن قرص لووتیروکسین میتونه موجب کاهش یافتن میزان جذب این داروی تیروئید بشه. توی یه تحقیق محققان دریافتن که T4 – بازتابی از جذب دارو – تا حدود 26 درصد کاهش پیدا کرده. همینطور میزان جذب هم در دیگر بیمارا تا حدود 58 درصد کاهش پیدا کرده. در مجموع میزان کاهش جذب داروی تیروئید از 23 تا 54 درصد ارزیابی شده. بنابراین نوشیدن قهوه و اسپرسو تا یه ساعت بعد از دریافت دارو تاثیر اون رو کم میکنه. پس اگه بیمار پس از دریافت لووتیروکسین حداقل 60 دقیقه صبر نکنه و قهوه مصرف کنه، سطح هورمون تیروئیدش به مقدار کافی نمیرسه، بنابراین علائم تیروئید یا برطرف نمیشن یا به مقدار کمی بهبودی حاصل میشه.

در نتیجه اگر برای درمان مشکل تیروئید شما دارویی براتون تجویز شده، مصرف کردن قهوه 60 دقیقه بعد از مصرف اون میتونه به کاهش جذب و اثر دارو منتهی بشه. پس اگه به کمک کاری تیروئید مبتلا هستین، توجه کردن به این نکته اهمیت ویژه ای داره چون خستگی شدید ناشی از کمبود هورمون های تیروئید میتونه با شدت بیشتری حس بشه.

چون ممکنه شما برای غلبه کردن بر این خستگی و همینطور انرژی گرفتن برای انجام کارهاتون قهوه بیشتری بخورید، که آخرش این به یه چرخه ی ادامه دار از خستگی مزمن (سیکل معیوب) منجر میشه که در اثر تیروئید و کافئین به عنوان محرک بوجود میاد. چون کافئین اضافی سطوح هورمون استرس کورتیزول در بدن رو افزایش میده و تبعاتی مث خستگی شدید، مشکلات خواب و اضافه وزن هم در پی داره. البته شما میتونید خرید قهوه دی کف یا بدون کافئین رو هم در برنامه تون قرار بدید تا نیازتون به قهوه رو هم مرتفع کنید.

مقاله مفید :

بهترین زمان خوردن قهوه برای لاغری

تاثیر قهوه بر غده تیروئید | آرت کافی

تاثیر کافئین بر جذب داروی تیروئید :

کافئین موجود در قهوه میزان جذب داروی تیروئید رو در روده کاهش میده. کافئین میتونه موجب افزایش تحرک روده یا افزایش فرآیند هضم در روده بشه. کافئین ممکنه موجب افزایش یافتن مقدار مایعاتی بشه که از بدن به سمت روده حرکت میکنه و در نتیجه مدفوع شل میشه.

جمع این موارد بالا میتونه موجب بشه دارویی که شما مصرف کردید در زمان کوتاه تری از روده عبور کنه و از بدن خارج بشه که در نتیجه اثر گذاری مطلوب از مصرف دارو حاصل نمیشه. در واقع، ممکنه داروی شما قبل از اونکه فرصت جذب رو داشته باشه بدون اینکه اثری داشته باشه از بدن دفع بشه.

کاهش میزان جذب L-T4 میتونه در هنگام نوشیدن قهوه یا چای کافئین دار قبل یا اندکی پس از مصرف L-T4 اتفاق بیفته.

مقاومت داشتن لووتیروکسین در برابر قهوه :

 برخی تحقیقات ثابت کردن که داروهای لووتیروکسین که با نام Tirosint شناخته میشن و شکل مایع لووتیروکسین به صورت کپسول ژله ای هستن میتونن تاثیر قهوه رو رد کنن. Tirosint –  نوعی از لووتیروکسین هستش و برای افرادی که مشکل گوارشی، جذب و یا حساسیت دارن ساخته شده و به بیمار این اجازه رو میده که لووتیروکسین رو به همراه قهوه استفاده کنه بدون اینکه تاثیر منفی روی جذبش بذاره.

پیامد مصرف کافئین برای بیماران تیروئیدی چیست؟

تحقیقات نشون داده که خوردن لووتیروکسین موقع خواب جذب اون رو بهتر میکنه. همینطور این کار به بیمار اجازه میده که بدون نگرانی اوایل صبح قهوه اسپرسو مورد علاقه خودش رو میل کنه. اگه صبح ها لووتیروکسین مصرف می کنید و نمی تونید نخوردن قهوه یا اسپرسو رو تحمل کنید میتونید با پزشکتون مشورت کنید شاید برای شما  Tirosint تجویز کنه. خوب ممکنه در حالی که داروهای تیروئید رو مصرف می کنید و متوجه بشید که تنظیم شدن عملکرد تیروئید شما مشکل شده، بهتره لووتیروکسین رو همون اول صبح و حدود یه ساعت قبل از خوردن غذا استفاده کنید.

همینطور خیلی مهمه که به خاطر داشته باشید که غذاهای سرشار از فیبر، مکمل های کلسیم مث کربنات کلسیم، و مکمل های آهن مث سولفات آهن میتونه در فرایند جذب داروهای تیروئید شما مشکل ایجاد کنه و این اثر می تونه بیش از یه ساعت طول بکشه.

1 دیدگاه در “تاثیر قهوه بر غده تیروئید

  1. احمد رضا علیمی گفت:

    بعد از تجربه چند سال بیماری تیروئید و مصرف قرص لووتیروکسین به این نتیجه رسیدم که باید فقط و فقط با مشورت پزشک متخصص در دوران درمان تیروئید قهوه مصرف کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *