دسته‌بندی نشده

آیا در زمان بارداری میشه قهوه مصرف کرد؟

آیا در زمان بارداری میشه قهوه مصرف کرد؟ | آرت کافی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

مصرف قهوه برای خانم های باردار

مساله ی خیلی روشنی که در دوران بارداری در مورد مصرف قهوه وجود داره اینه که در دوران بارداری باید  با حساسیت بیشتری نسبت به سایر زمان ها نوشیدنی خودتون روانتخاب کرده و حتماً زیر نظر پزشک مصرف کنید.

احتمالاً میدونید که کافئین یه ماده‌ی شیمیایی و خوراکی هستش که خواص زیادی برای بدن داره. میزان کافئینی توی مواد خوراکی و گیاهی موجده متفاوت هستش. کافئین سبب افزایش یافتن متابولیسم بدن و میزان هوشیاری هم میشه. به علاوه احساس خستگی رو هم کاهش میده و به همین جهت هم هست که با مصرف کافئین احساس شادی می‎کنید. برای کسی از اعضای خونواده ی خودتون که بارداره میتونید برای خرید قهوه اینترنتی از فروشگاه آنلاین آرت کافی دیدن کنید.

آیا زنان باردار میتوانند قهوه مصرف کنند؟

مطلب پیشنهادی :

آیا مصرف قهوه در دوران قاعدگی مجاز است؟

زمانی که ما صحبت از کافئین و بارداری میکنیم، متخصص ها به زنان توصیه می‌کنن که مصرف کافئین خودشون روحداقل به کمتر از 200 میلی گرم در روز کاهش بدن، یعنی حدود یه فنجون قهوه. توصیه ی اصلی و مهم اینه که مصرف کافئین رودر زمان بارداری تا جای ممکن کاهش بدید، چون که مقدار کمتر از اون هم میتونه روی جنین شما تأثیر بذاره. دیگه اینکه کافئین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها وجود داره.

بناربراین زنان باردار به صورت کلی میتونن قهوه بنوشن. ولی خیلی مهمه که مراقب مصرف کردن قهوه و کافئین خود در زمان بارداریشون باشن. بیشتر زنان باردار هم ترجیح میدن خرید قهوه اسپرسو رو در برنامه ی تغذیه ای خودشون قرار بدن.

قهوه یکی از اون نوشیدنی‌هایی هست که درصد کافئین موجود در اون بیشتر از نوشیدنی‌ های دیگه است. مصرف کردن قهوه در ابتدای بارداری میتونه سبب سقط جنین بشه یا اینکه حداق سلامت جنین رو به خطر میندازه. پس توصیه میشه که حداقل در اوایل بارداری قهوه مصرف نکنید.

نکته اینجاست که کافئین موجود توی قهوه، ضربان خون و فشار خون رو افزایش میده و همچنین ادرارآور هم هست، و از اینرو آب بدن دفع می‎شه. میدونید که کم شدن آب بدن، اثرات منفی زیادی روی بدن به‌ جا میذاره. تازه ممکنه بعضی از خانم ها هم به مصرف کافئین حساسیت داشته باشن و مصرف کافئین برای اونها، مشکلات فراوانی از جمله، عصبی شدن، سوء‌هاضمه و اختلال خواب رو هم بوجود بیاره. در صورتی که کافئین در زمان بارداری به جنین برسه، میزان خون در جفت رو کاهش میده و به جنین هم صدمه میرسونه.

آیا در زمان بارداری میشه قهوه مصرف کرد؟ | آرت کافی

مصرف قهوه و تاثیر آن بر زایمان زودرس

مصرف کردن مقدار کم کافئین با نظر پزشک، برای جنین مشکلی ایجاد نمیکنه، اما اگر قهوه‌ای با مقدار بالای کافئین مصرف کنید، میتونه مشکلات زیادی برای خانم های باردار بوجود بیاره؛ زایمان زودرس، خدایی نکرده سقط شدن جنین و کم بودن وزن نوزاد میتونه از عوارض این موضوع باشه.

در ادامه ی مطلب عوارض مصرف زیاد قهوه روهم ذکر میکنیم :

1 – کاهش یافتن وزن جنین در بدو تولد

2 – افزایش یافتن خطرسقط شدن جنین

3 – زیاد شدن خطر مرگ نوزاد به صورت ناگهانی

4 – ضعف عملکرد قلب نوزاد هنگام تولد

مصرف کردن قهوه در ماه‌های آخر دوران بارداری

توجه اینکه در ماه‌های آخر دوران بارداری زنان، اسکلت جنین تقریباً به صورت کامل رشد کرده و جنین هم و میتونه تغییرات نور رو حس بکنه. در این دوران تقریباً هر هفته حدود 220 گرم به وزن جنین اضافه میشه و ریه‌های او هم در حال رشد هستش. در نتیجه مصرف کردن زیاد کافئین در این دوران، عوارض زیادی مث مشکلات قلب و کاهش وزن جنین رو به همراه خواهد داشت.

مصرف کردن کافئین و قهوه در دوران شیردهی

طبق قاعده ی عقلی با خوردن قهوه، مقدار کمی هم از اون یا بهتر بگیم از کافئین موجود در قهوه وارد شیر مادر میشه.

قطع کردن یا کاهش قابل توجه مصرف کافئین در دوران بارداری

مصرف کافئین میتونه اعتیاد آور باشه. اگه شما هم جزو افرادی هستید که به صور مستمر، قهوه مصرف میکنه، ممکنه به این معنی باشه که شما به کافئین اعتیاد دارید. ترک کافئین برای افرادی که اعتیاد به این ماده دارند میتونه به سلامتی شما کمک بسیاری بکنه. اما ترک کردن یکباره ی کافئین میتونه موجب بروز سردرد شدید و احساس خستگی بشه.

میتونید نسبت کافئین موجود در قهوه خودتون رو تغییر بدین

میتونید با ترکیب قهوه ی بدون کافئین با قهوه معمولی شروع کنین و به مرور و آروم نسبت کافئین رو تغییر بدید. روش دیگه اینه که میتونید از شیر بیشتر و قهوه کمتر درر ترکیب قهوه تون استفاده کنین.

روش دیگه اینه که از قهوه ی بدون کافئین استفاده کنید

نوشیدنی‌های بدون کافئین حاوی مقدار خیلی کمتر کافئین هستند.

مقدار مصرف مجاز قهوه در دوران بارداری چقدر است؟

گرچه توصیه ی محققان برای مصرف قهوه در دوران بارداری 150 میلی گرم یا حتی کمتر در روز هستش، ولی با این وجود کارشناس ها اعتقاد دارن که حتی مقادیر متوسط ​​کافئین هم در دوران بارداری میتونه خطراتی رو موجب بشه.

کافئین میتونه موجب منقبض شدن رگ‌ های خونی در رحم و جفت بشه که میتونه خون ‌رسانی به جنین رو کاهش بده و جلوی رشد جنین رو بگیره. کافئین همینطورهورمون‌های استرس جنین رو مختل میکنه و نوزادان رودر معرض خطر افزایش یافتن سریع وزن پس از تولد و چاقی، بیماری قلبی و دیابت در مراحل بعدی زندگی قرار میده.

مقدار مصرف مجاز قهوه در دوران شیردهی

از یک فنجون قهوه، تنها در حدود یک درصد از کافئین موجود در وان، وارد شیر مادر میشه. حدود یک ساعت بعد از خوردن قهوه، شیر مارد بالاترین میزان کافئین رو خواهد داشت. در صورتی که در دوران شیردهی فرآیند جذب و دفع قهوه در بدن مادر در زمان کمی انجام بشه، اثرات منفی قهوه هم کمتر میشه.

در طول دوران شیردهی هم در طول روز، نباید بیشتر از 300 میلی ‌گرم کافئین وارد بدن بشه که تقریبا معادل 2 فنجان قهوه هستش.

حتماً حتماً قبل از مصرف قهوه در دوران بارداری و شیردهی، با پزشک متخصص خودتون مشورت بکنید و طبق دستور اون قهوه مصرف کنید.

1 دیدگاه در “آیا در زمان بارداری میشه قهوه مصرف کرد؟

  1. فاطمه پور محسن گفت:

    من خودم باردارم ولی فقط با نظر پزشکم قهوه مصرف میکنم. خیلی مواظب باشید ولی اگر در دوران حاملگی قهوه رو با نظر پزشک متخصص زنان مصرف کنید معمولاً مشکلی پیش نمیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *