دسته‌بندی نشده

آیا مصرف قهوه در دوران پریودی مجاز است؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]

قهوه در دوران پریودی

نوشیدنی های کافئین دار به فراوانی توسط زنانی که در سنین باروری قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرن. اغلب نگرانی هایی در مورد این موضوع وجود داشته که آیا مصرف این نوع از نوشیدنیها بر هورمونهای جنسی تاثیرگذار می باشد و یا نه؟

تاثیر قهوه بر پریودی

از عوارض قهوه برای دوران پریودی سندرم پیش از قاعدگی هستش که علاوه بر اون قهوه به دلیل داشتن کافئین سبب درد هم می شود. تاثیر قهوه بر پریودی فقط محدود به مورد بالا نیست و میتونه روی خلق و خوی شما هم تاثیر بذاره و موجب عصبی شدن و استرس و اضطراب و بی خوابی شما بشه. همونطور که خودتون می دونید در حالت عادی درد شکم و سردرد از طبیعی ترین علائم قاعدگی هستن که درد شکم به دلیل انقباض شکم و سردرد به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق میفته. پس میشه نتیجه گرفت که در مجموع قهوه برای پریودی مناسب نیست و میتونه موجب تحریک بدن بشه. اگر هم اصرار زیادی برای مصرف قهوه در دوران پریودی دارید هنگام خرید قهوه اینترنتی سعی کنید قهوه با کافئین پایین تر بخرید.

برای تاثیر قهوه بر پریودی باید بدونید که یک یا چند تا از علائم زیر ممکنه با مصرف قهوه در پریودی پیش بیاد :

  • تشدید شدن سندروم قبل از قاعدگی
  • افزایش درد
  • دمدمی مزاج شدن اخلاق
  • نامنظم شدن زمان پریودی
  • کم خواب شدن در دوران قاعدگی
  • افزایش اضطراب
  • دردناک شدن سینه ها در دوران پریودی
  • گشاد شدن رگ های خونی

خوردن قهوه در پریودی

برای خوردن قهوه در دوران پریودی باید بدونید که کافئین سبب گشاد شدن رگ‌های خونی میشه که در نتیجه ممکنه سینه‌ هاتون رو ملتهب و دردناک کنه، چیزی شبیه علائم سندرم پیش از قاعدگی.

یک مطالعه نشون داده که ۶۱ درصد از خانم‌هایی که درد سینه داشتن با ترک کافئین(که قهوه هم حاوی مقدار زیادی کافئینه!)، دردشون کمتر شده. هر چقدر کافئین بیشتری مصرف کنید، علائم سندرم پیش از قاعدگیتون هم بدتر خواهد بود. دلیلش هم اینه که کافئین موجب اضطراب میشه، اضطراب هم موجب استرس میشه و استرس میتونه علائم این سندرم رو تشدید کنه.

علائم سندرم پیش از قاعدگی مث حساس شدن یا دردناک شدن سینه‌ ها تقریباً ۲ هفته قبل از شروع قاعدگی اتفاق می افته، از شروع تخمک‌ گذاری تا شروع قاعدگی.

اما باید دقت کنید که واکنش افراد مختلف نسبت به کافئین یکی نیست. بنابراین افرادی که میزان استاندارد روزانه برای دریافت کافئین رو رعایت می‌کنن (حداکثر 400 میلی‌گرم در طول روز) و به‌ طور منظم قهوه میخورن، معمولاً نباید نگران اثرگذاری کافئین بر چرخه قاعدگی­ خودشون باشن. اما اگر میخوایید دقت بیشتری به خرج بدید وعلائم سندرم پیش از قاعدگی‌ تون رو کنترل کنید، باید مصرف قهوه رو در این روزهای دردناک رو کمتر کنید یا کنار بذارید.

کافئین در دوران قاعدگی کمتر توصیه میشه

البته که مشکل اساسی ما با خود قهوه نیست، بلکه مشکل ما با کافئینه و قهوه هم تنها منبع کافئین نیست. نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه، چای و بسیاری نوشیدنی های دیگر رو میشه اسم برد که از منابع مهم کافئین به شمار میان. طیف زیادی از عوارض جانبی هستن که با مصرف بیش ازحد کافئین به سراغ بدن ما میان. اما سؤال ما اینه که مصرف بالای کافئین چطوری می تونه به خصوص بر دوره قاعدگی شما تأثیر بذاره.

مصرف قهوه برای زنان

نتایج تحقیق ها نشون میده زنهایی که هر روز بیشتر از ۴ فنجون قهوه میخورن، ۲۰ درصد کمتر از دیگر افراد افسردگی میگیرن.

دلیل این اتفاق ساده است. مصرف کافئین بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر میذاره و سطوح دوپامین رو بالا میبره. همچنین زنانی که قهوه مصرف میکنن، شواهدی از کاهش خطر بیماری قلبی رو نشون دادن. زنها بعد از گذر از دوران یائسگی در معرض این بیماری قرار می گیرن ولی مصرف قهوه ی تلخ احتمال ابتلا به بیماری رو خیلی کم می کنه. اگر به دنبال یه قهوه با کافئین کمتر میگردید میتونید برای خرید قهوه اسپرسو به فروشگاه آرت کافی یه سر بزنید.

زنانی که قهوه می‌خورن، کمتر از دیگران به بیماری قلبی دچار میشن. قهوه تلخ میتونه خطر ابتلا به سرطان آندومتر رو در زنان را کاهش دکاهش بده.

بیشتر بخوانید :

آیا در زمان بارداری میشه قهوه مصرف کرد؟
مصرف قهوه در دوران قاعدگی | آرت کافی

تاثیر کافئین قهوه بر خواب در دوران قاعدگی

معمولاً کمبود انرژی و خستگی از علایم متداول قاعدگی هستن که می تونن ناشی از نوسان هورمون ها باشن. طی چند روز قبل از قاعدگی، میزان استروژن به شدت کاهش پیدا میکنه که این می تونه در شما احساس کمبود انرژی ایجاد کنه. سطح پایین انرژی در این دوره می تونه ناشی از کمبود آهن هم باشه. حالا تصور کنید توی این شرایط که کنار اومدن با حس خستگی و بی رمقی خودش کار دشواریه، 10 فنجون قهوه رو هم اضافه کنیم. پس، توصیه میشه که تا حد امکان از نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا مانند قهوه در دوران قاعدگی خودداری بشه؛ خصوصاً اگه خستگی و کمبود انرژی ازجمله علائمی هستن که هرماه شما رو آزار میدن. اگر هم برای خرید قهوه در دوران قاعدگی اقدام میکنید میتونید قهوه ی کم کافئین رو از آرت کافی بخرید تا هم نیازتون به کافئین رو برطرف کنید و هم از عوارض قهوه پر کافئین در امان باشید.

تاثیر کافئین قهوه بر روحیه ی خانم ها در دوران پریودی

ازجمله علائم دیگه که بسیاری از خانوما باید در طول عادت ماهانه خود تحمل کنن،تغییر خلق و خو، اضطراب، ناراحتی و احساس نیاز به گریه کردنه. اگه از عدم تعادل هورمون رنج می برید، مصرف کافئین می تونه موجب بدتر شدن اوضاع بشه. کافئین موجب تحریک سیستم عصبی سمپاتیک و ترشح آدرنالین میشه. این به این معنیه که مصرف بیش از اندازه ی منابع غنی کافئین مث قهوه میتونه باعث عصبی شدن و اضطراب بشه. برخی راه ها برای کاهش اضطراب ناشی از مصرف قهوه وجود داره که می تونید اونها رو امتحان کنید.

تاثیر کافئین قهوه در جذب نشدن آهن

از جمله دلیل های مخالفت با مصرف بالای قهوه در طول عادت ماهانه، تأثیر منفی است که میزان بالای کافئین بر جذب آهن بدن داره. این مسئله در مورد نوشیدنی هایی مث قهوه و چای بسیار جدی ترم هست. چون این دو نوشیدنی حاوی نوعی پلی فنول به نام تانن هستند که علاوه بر جذب، از ذخیره آهن در بدن هم جلوگیری می کنن. از اونجا که خانم ها هنگام قاعدگی آهن بدن خودشون رو از طریق خون از دست میدن (به طور خاص کسایی که دوره های طولانی و سختی رو تجربه می کنن) در طول ایام قاعدگی در معرض خطر پایین بودن سطح آهن هستن که میتونه حس سرگیجه و بی حالی رو در اونها افزایش بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *