دسته‌بندی نشده

موکاپات یا موکا چیست؟ + روش استفاده از موکاپات

موکاپات یا موکا | آرت کافی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

موکاپات یا موکا چیست؟

موکاپات یک ابزار خانگی برای تهیه قهوه اسپرسو هستش. این وسیله میتونه کار شما رو برای تهیه اسپرسو با موکاپات راه بندازه ولی نباید انتظار داشته باشید که کیفیت همون اسپرسویی که از دستگاه‌ اسپرسوساز میگیرید رو به شما بده، با این وجود داشتن همچین ابزاری خیلی میتونه مفید باشه. امروزه دیگه خیلی از افراد از موکاپات برا تهیه ی قهوه استفاده میکنن. موکاپات یه وسیله با قیمت مناسب برای تهیه اسپرسو توی خونه و محل کاره. این وسیله عملکردی مث اسپرسوساز برقی داره و با فشار آب عصاره قهوه رو می‌گیره. عملکرد اون خیلی ساده است و از سه قسمت تشکیل میشه: محفظه آب، پودر قهوه و قسمتی برای قهوه اسپرسو. زمانی که موکا روی گاز قرار میگیره، آب داغ میشه و بخار بوجود میاد. بخار حاصله فشار رو توی محفظه ی پایینی افزایش میده و آب رو با فشار از بین دونه‌های قهوه عبور میده و به محفظه ی بالایی میفرسته. اگه شما هم از اون دسته طرفدارای درست کردن قهوه هستید میتونید برای خرید قهوه انلاین از فروشگاه قهوه آرت کافی دیدن کنید.

انواع مدل موکاپات :

  • مدل استیل موکاپات

مدل استیل موکا یا همان موکاپات یکی از بادوام ترین گزینه‌ها برای دم کردن یک قهوه غلیظ و خوشمزه توی منزله. اگه از استیل ضد زنگ برای تهیه اون استفاده بشه، به‌ راحتی میتونید تا مدت زیادی از اون استفاده کنین. جنس استیل اون خیلی زیباتر و بادوام تره. استیل ضد زنگ هستش و و در برابر خش، خط و ضربه قوی تره. قیمت موکاپات استیل هم از آلومینیوم گرون تره.

  • مدل آلومینیوم

موکاپات مدل آلومینیوم در قیاس با مدل استیل و چدن قیمت کمتری داره، به همین خاطر شما می‌تونید با صرف هزینه ی کمی قهوه‌ جوش آلومینیوم بخرین. در صورتی که از قهوه ‌جوش آلومینیوم استفاده میکنین، باید از داشتن روکش مناسب در اون مطمئن بشین. چون که آلومینیوم جز فلزات واسطه حساب میشه و واکنش‌ پذیری بالایی داره. آلومینیوم اگه دقیق شسته نشه به دلیل وجود سوراخ های ریز روی سطح اون، چربی قهوه روی اون میمونه و حتماً بر طعم قهوه تاثیر میذاره. آلومینیم دراثرمجاورت دائمی با آب و قهوه امکان داره زنگ بزنه، پس یادتون باشه پس از هر بار مصرف اون رو خوب بشورید و کامل خشک کنید.

  • مدل چدنی

موکاپات چدن در قیاس با انواع آلومینیوم یا استیل قدمت بیشتری دارن. وزن قهوه‌ساز دستی از جنس چدن نسبت به باقی مدل‌ها سنگین تر هستش و از دوام بالایی هم برخورداره.

در کل هم موکاپات از جنس استیل انتخاب بهتریه. موکاپات در ظرفیت های مختلفی تولید میشه. هر شات قهوه رو یک کاپ می نامن، ظرفیت موکاپات رو هم این طوری تعریف میکنن، مثلا یه کاپ، دو کاپ و غیره.

اجزای موکاپات یا موکا شامل :

مخرن آب

بسکت قهوه

فیلتر فلزی دائم

مخزن قهوه

دستگیره اصلی

درب موکاپات

موکاپات یا موکا | آرت کافی

نحوه ی تهیه ی اسپرسو با موکاپات یا موکا :

 ابتدا می تونید با استفاده از سبد موکاپات ، مقدار دونه ی قهوه رو اندازه گیری کنید. اگه شما هنوز قهوه تهیه نکردید میتونید برای خرید قهوه اسپرسو فروشگاه آنلاین آرت کافی رو یه سری بزنید .بعد سبد قهوه ساز رو از دونه قهوه پر کنید و دونه قهوه ی توی آسیاب قهوه رو با درجه آسیاب متوسط آسیاب کنید. حالا سبد موکاپات رو با قهوه آسیاب شده پر کنید و در نهایت سطح قهوه رو با کشیدن انگشت از یک طرف به طرف دیگه، صاف کنین. توجه کنید که در هنگام استفاده از موکاپات اصلاً نیازی به فشرده کردن و کوبیدن سطح قهوه ندارین. در این مرحله مخزن پایینی موکاپات رو تا نقطه ی زیر سوپاپ قهوه ساز، با آب خنک پر کنید و سپس سبد قهوه ساز رو روی مخزن پایینی بذارید و اجزای موکاپات رو هم به همدیگه ببندین، حالا اسپرسوساز رو روی شعله ی با حرارت متوسط قرار بدید و منتظر بمونید تا آب داخل موکاپات به جوش بیاد. بعد از اینکه آب داخل مخزن به جوش اومد، آب با فشار از بین قهوه می گذره و قهوه رو دم میاره و شروع به حرکت به مخزن بالایی میکنه و از نازل قهوه ساز خارج میشه. بعد از خروج کامل قهوه دم شده از نازل باید شعله رو خاموش کنید و قهوه ی آماده شده رو توی فنجون قهوه بریزین و نوش جان کنید. یک نکته ی قابل توجه اینکه فشار آب موکاپات ۱-۲ بار و فشار اسپرسو ساز های حرفه ای ۱۰-۸ بار است، پس نباید از موکاپات انتظار یه اسپرسو حرفه ای با غلظت و کرمای زیاد داشته باشید،  شبیه اون چیزی که از اسپرسوساز های حرفه ای بدست میارید. اما طعم نزدیک، قیمت مناسب و راحتی کار با این وسیله موجب این شده که موکاپات جزو ابزارهای پر فروش در زمینه قهوه بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *